De Constructie Van De Wereld 196.

Ode aan het ding

Zondagmiddag 24 november 2024 liep een groep mensen achter de trompettist Willem Oosterwijk door het centrum van Deventer. Ze droegen allemaal een ‘ding’ dat ooit een deel van een gebruiksvoorwerp was. Het eindpunt van de parade was het Museum Eicas. Eenmaal binnen legden ze de ‘dingen’ in het midden van een ruimte, waar bezoekers die voor het ‘Tafelgesprek’ gekomen waren op stoelen zaten. Het ‘Tafelgesprek’ was het initiatief van Ronald de Ceuster, kunstenaar werkzaam vanuit Zutphen, en Tobias Frenssen, kernonderzoeker binnen het Expertisecentrum Art of Teaching van het UC Leuven-Limburg.

Lees “De Constructie Van De Wereld 196.” verder

Ontmoetingen: De smartphone

Omdat een orkest van naam een uitvoering zou geven van hoogtepunten uit het concertwerk van Bach, besloot ik de trein naar de stad te nemen om het concert bij te wonen. Op een van de tussenliggende stations stapte een vrouw in, wat klein en gedrongen van stuk maar met een opvallend vrolijk hoedje op. Opvallend, omdat het buiten grauw en winderig was en de vrolijkheid ver te zoeken was.

Lees “Ontmoetingen: De smartphone” verder

De Constructie Van De Wereld 195.

Kunstroute Schuytgraaf Arnhem

Op vrijdag 8 november 2024 nam ik deel aan de fietstocht langs kunstroute in de wijk Schuytgraaf. Koude wind, handschoenen aan. Geen onbekend terrein voor mij , onze kleinkinderen wonen er met hun ouders.

Belangrijk

Kunstroute Schuytgraaf is een kunstproject van Stichting Plaatsmaken dat op verzoek van de gemeente Arnhem is ontwikkeld. Kunst in de openbare ruimte dus, waar Arnhem een naam heeft hoog te houden.

Lees “De Constructie Van De Wereld 195.” verder

De Constructie Van De Wereld 194.

RADICAAL

Jawel, ik heb het over de tentoonstelling RADICAAL, Vrouwelijke kunstenaars en modernisme 1910-1950 in Museum Arnhem. Omdat ik het een belangrijke tentoonstelling vind en het voor mij nieuwe, verdiepende kennis heeft laten zien en lezen. De beeldende kunstenaressen waarvan hun kunstwerken opgenomen zijn in de tentoonstelling leefden en werkten destijds in Frankrijk, Engeland, Duitsland, Nederland, Rusland, Oekraïne, Libanon, Amerika, Spanje, Brazilië en Mexico. In de periode van grote oorlogen, honger, rassendiscriminatie, genocide, vluchtelingenstromen, revoluties, economische groei en verval, dictatuur en democratie. De intense mix van willen bouwen en vernietigen, de dagelijkse menselijke ‘macht’.

Lees “De Constructie Van De Wereld 194.” verder

Toestanden: De parasol

De man had opvallend bolle schouders, droeg kortgeknipt spierwit haar en een kaki short waaruit een paar met tatoeages opgesierde benen staken. Hij had al een poosje naar me zitten kijken dus was het geen verrassing meer toen hij op zeker moment op teenslippers door het knerpende grind op me af kwam lopen.

Ik wachtte af.

‘Die parasol boven u, meneer, kan ik die meenemen naar mijn tafeltje verderop?’

Lees “Toestanden: De parasol” verder

De Constructie Van De Wereld 193.

Mijn bijdrage aan The Big Draw in Arnhem

Na mijn aanmelding voor het grootste tekenfestival van de wereld ‘The Big Draw’ in Arnhem ontving ik het mooie en warme bericht dat ik op basis van mijn tekeningen geselecteerd ben. Gewoon op basis van mijn tekeningen, die ik al tientallen jaren maak.

Deelnemen aan ‘The Big Draw’ gaat een nieuwe ervaring voor mij worden. Ik zal een bijdrage leveren aan het ‘ramenproject’. Zal tekeningen maken op de ramen van Toko Ram Hommelstraat 87 en Kunstlokaal Art Supplies in de Steenstraat 36A in Arnhem. Voorafgaand ben ik met de eigenaren in gesprek. Om hun wensen af te stemmen op wat ik te bieden heb. ‘The Big Draw’ duurt van 12 tot en met 15 september 2024.

Lees “De Constructie Van De Wereld 193.” verder

Ontmoetingen: Graafsma & De Mol

Tijdens mijn wandeling vanmiddag door het Elthuizer Veld kwam opeens vanuit de bosjes een man tevoorschijn. Niet alleen zijn onverwacht verschijnen verraste mij, maar ook zijn afwijkende kleding. Hoewel een omfloerst zomerzonnetje de temperatuur aantrekkelijk maakte, droeg hij een lange zwarte mantel die tot over zijn knieën reikte en een even zwarte hoge hoed. Over zijn schouder torste hij een zware ijzeren spade. Op het bospad gekomen klopte hij het zand van zijn broek en veegde wat losse bladeren van zijn jas.

Lees “Ontmoetingen: Graafsma & De Mol” verder

De Constructie Van De Wereld 192.

De kunst inclusief de wereld van Sipke Huismans

In zijn grote atelier in Amsterdam noteerde ik uit de mond van Sipke Huismans: ‘Als ik aan het werk ben is mislukken altijd een optie. Dat maakt de omgang met kunst menselijk. Mislukken geeft mij de ruimte om optimaal ontvankelijk te zijn en ik kan altijd weer opnieuw beginnen.’

Lees “De Constructie Van De Wereld 192.” verder