De Constructie Van De Wereld 122.

Portret van Harm Weistra

Voor deze site schrijf ik met enige regelmaat portretten van kunstenaars die ik ken van de kunstacademies waaraan ik als docent werkte .

Dit is het portret van de kunstenaar Harm Weistra, hij maakt films, installaties en fotowerken. We kennen elkaar sinds zijn studie Fine Art 2007 – 2011 aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Tijdens zijn studie in Rotterdam deed hij een tussenjaar aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam.

Beauty Of The Battle

Als voorbereiding op dit portret maakten wij een afspraak in de tentoonstelling Beauty Of The Battle in het Coda in Apeldoorn. De tentoonstelling toont indringend de transformatie door kunstenaars van politieke en ideologische strijd en verzet waarmee de wereldgeschiedenis doordrenkt is. De gastcurator Wim van der Beek bracht voor de tentoonstelling Beauty Of The Battle kunstwerken uit verschillende windstreken bij elkaar. Harm Weistra werd uitgenodigd deel te nemen met zijn films Damaged Goods en Intrinsic Morel Evil. Waarin issues van de homo-gemeenschap en lhbt-gerelateerde onderwerpen aan de orde komen. We keken samen naar de films en spraken over de dieper liggende achtergronden.

E-learning

Harm Weistra heeft een glansrijke veelzijdige carrière. Studeerde sociale wetenschappen aan de Universiteit van Utrecht en haalde cum laude in 2004 zijn master diploma onderwijskunde op het onderwerp: ‘acceptatie van technologie in het hoger onderwijs’. Hij is specialist in e-learning en was senior manager bij consultancy-organisatie KPMG. Is op dit terrein nu als ZZP’er werkzaam in combinatie met zijn kunstenaarschap.

Wetenschap en Kunst

Is het kunstenaarschap een compensatie van wat je in de andere beroep mist, vroeg ik hem. “Mijn kunstenaarschap is altijd aanwezig geweest. Soms duidelijk omdat ik er op primair niveau mee bezig was en latent als onafwendbare fundamentele interesse. De terreinen waarop ik werkzaam ben zijn complementair aan elkaar. In retrospectief als vanzelfsprekend voortkomend uit het leven dat ik wil leiden”, antwoordde hij.

Framing

Hij vertelde me dat in zijn beroep als consultant en kunstenaar ‘framing’ belangrijk is. Weten waar je mee bezig bent en welke kant het uit moet om via het zoeken het doel te vinden. Framing ziet hij op de terreinen waarop hij werkzaam is als een gelijkwaardige vorm van creativiteit. Met uiteraard verschillende resultaten. Beide werkterreinen zijn gericht op communicatie met de ander. Hij wil met zijn werk de toeschouwer verleiden om na te denken over hun (impliciete) opvattingen en visies. In het maakproces zijn een helder uitgangspunt, onbevangenheid, reflectie en ontspanning belangrijke factoren. De taal is in het creatieve proces leidend. Zijn ideeën en plannen voor zijn installaties en films schrijft hij vooral uit. Er komt amper een getekend schetsje aan te pas, hooguit schetsen die op de PC worden gemaakt. Dan als afsluiting van dit onderwerp in ons gesprek: “De voorbereiding kan lang zijn, maar als ik begin, heb ik tijdens het maakproces het vertrouwen dat het me gaat lukken.”

Voice-over

Tjonge, jonge,jonge
Moet dat nou?
In de natuur zie je geen homosexuele herten

Is het echt normaal?
Homo zijn is niet normaal.

Het is een vreemde speling van de natuur.
Het zijn beschadigde goederen.
Een zooitje

…een paar jaar vanaf nu …
…worden de homo’s uitgeroeid…

Ik ben OK met hetero’s.
Ik ben OK.

Damaged Goods

Dit zijn delen uit de voice-over tekst die te horen is als onlosmakelijk onderdeel bij de dansfilm Damaged Goods van Harm Weistra. Het zijn commentaren die hij gevonden heeft op internet. De teksten contrasteren met de prachtige onder zijn supervisie gemaakte filmbeelden van twee mannen. Die in een dansstudio een ‘pas de deux’ dansen waaruit intimiteit, nabijheid, tederheid, aanraken en afstoten spreekt. De gefilmde dans gaat ook over het volle leven van geliefden. Met daarover heen het gesproken insinuerend en gewelddadige commentaar. De tegenstelling is confronterend, schuurt en wringt en zet aan tot nadenken. Kan dit, mag dit, willen we dit zien en horen, waarom is dit nodig?

Succes

Je films zijn succesvol, worden over de hele wereld getoond en hebben een indrukwekkende lijst met nominaties en prijzen opgeleverd. Hoe verklaar je dit succes, vroeg ik Harm. Hij: “Ze worden gevraagd en ontvangen als dansfilms, homofilms, kunstfilms, experimentele films en doen het goed op ‘gewone’ korte film festivals. Ze maken de problemen zichtbaar van de homobeweging, problemen die zich niet beperken tot alleen homo’s, maar gaan over hoe we met elkaar omgaan of om willen gaan. Ik maak de films en installaties altijd met anderen. Met een multidisciplinair team waarvan de leden hun eigen specifieke expertise en esthetische inzichten meebrengen. Ik heb de eindverantwoordelijkheid, maar inhoudelijk speelt de interactie en de dialoog met leden van het team tijdens de ontwikkeling een rol van betekenis. Dat wordt blijkbaar herkend en als urgent ervaren.”

Info: www.harmweistra.com

Auteur: Albert Van Der Weide

Albert Van Der Weide is kunstenaar en woont en werkt in Arnhem. Hij exposeert en voert projecten uit in binnen- en buitenland. Albert schrijft sinds 2009 columns voor Arnhem aan Zee. +31 64 15 74 352, https://albertvanderweide.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *