De Constructie Van De Wereld 119.

Als docent en leidinggevende werkte ik voor de AKI/ArtEZ Enschede, de Gerrit Rietveld Academie Amsterdam, de Academie Minerva/Frank Mohr Instituut Groningen en de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Allemaal kunstacademies. Ik begeleidde in die jaren veel studenten. Voor deze site schrijf ik een aantal portretten van voorheen studenten nu kunstenaars.

Portret van Elspeth Diederix kunstenaar, hovenier en duiker

Op verzoek van Elspeth Diederix spraken we af in haar huis met riante tuin en atelier/kantoor waarin ze samen met haar man, de kunstenaar Jeroen Kooymans, en haar drie jonge dochters leeft. We hadden ook kunnen afspreken in haar grote solotentoonstelling in het Stedelijk Museum in Schiedam. Waar onder meer haar bekende en minder bekende foto’s, films en een groot aquarium met een onderwatersculptuurtuin te zien zijn. Toen ik na ons gesprek – waarin we het hadden over het kunstenaarschap, tuinen en duiken, de schoonheid, kinderen, het licht en de wereld – naar huis ging met een prachtig boeket uitzonderlijke bloemen die ze voor mij plukte in haar tuin de The Miracle Garden in het Erasmuspark in Amsterdam, begreep ik dat ze me onnadrukkelijk deelgenoot had gemaakt met de bronnen van haar kunstenaarschap.

Elspeth en ik leerden elkaar kennen toen ze tussen 1990 en 1995 studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Ik was in die periode haar docent.

Na de Rietveld studeerde ze twee jaar aan de Rijksacademie, ook in Amsterdam. Ze heeft een voortvarende loopbaan met spraakmakende solo- en groepstentoonstellingen en voerde opdrachten en projecten in de openbare ruimte en het publieke domein uit. Haar foto’s zijn aangekocht door toonaangevende museale en particuliere collecties.

Dingen en licht

‘Mijn werk gaat kort gezegd over mijn geconcentreerd of terloops kijken naar dingen en soms mensen die me opvallen en fascineren door hun schoonheid. Nee, ik ga niet op zoek, het valt me toe. Ik wordt aangetrokken door de vorm, kleur en het materiaal. Soms voeg ik extra kleur toe of zet ik de scene naar mijn hand. Het licht op de objecten heeft een betekenisgevende rol. De schoonheid die ik in de wereld om me heen zie,  wil ik transformeren naar kunstwerken die ik met anderen kan delen. Ik weet en zie de andere kant van de wereld en wil juist de schoonheid benadrukken omdat die ons verder brengt. Het is mijn manier van kijken, van leven.’ Uit haar mond klonk het op dat moment voor mij als een gepassioneerde betrokkenheid met de samenleving en de wereld.

Bloembollen en reizen

We selecteerden en pelden samen tientallen bloembollen die in november de grond ingaan van The Miracle Garden. Wat voor rol speelt het reizen in je werk, vroeg ik. ‘Voor mijn werk is het reizen vooral afstand kunnen nemen en om onbevangen een nieuwe omgeving te ondergaan. Nogmaals, ik ben niet gericht op zoek maar weet zeker dat ik door de reizen een grote diversiteit in mijn werk tot stand kan brengen. Soms zetten ook anderen me op een nieuw spoor. Ik ben bijvoorbeeld met een collega-kunstenaar ooit gaan duiken in Egypte en maakte er onderwater foto’s met een exotisch resultaat. Later ben ik in de Zeeuwse wateren gaan duiken en heb onder water stillevens ontdekt en gefotografeerd in bruinen, oker en vaal rood spaarzaam aangelicht. Ze refereren voor mij aan 17e-eeuwse stillevenschilderijen. Door deze ervaringen is het plan ontstaan voor de onderwatersculptuurtuin waarover ik je vertelde.’

The Miracle Garden

We liepen van haar huis naar The Miracle Garden in het Erasmuspark in Amsterdam. Ze deed ooit mee met een prijsvraag voor meer planten en bloemen in de stad die uitgeschreven was door ‘Let it Grow’ en ze won. Om haar kennis over tuinieren en planten te verdiepen begon ze aan de opleiding tot hovenier. Een voor haar noodzakelijke opleiding om van de tuin een biotoop te maken voor snijbloemen die in fasen zal leiden tot een serie kunstwerken in een periode van vijf jaar. De tuin in het park is ook een burgerinitiatief die een bijdrage levert aan de groene diversiteit in Amsterdam en dagelijks vrij toegankelijk is voor het publiek.

Broedplaats voor kunst

Haar tuin in het Erasmuspark is ook een broedplaats voor haar foto’s en video’s. Als laboratorium en open studio is het te volgen op het Instagram-account @miraclegardening. Op verschillende punten in de stad zijn foto’s van haar bloemen aangeplakt. Zo maakt ze haar project op verschillende niveaus herkenbaar. De bos bloemen die Elspeth plukte in The Miracle Garden hebben in een vaas in ons huis gestaan en zijn inmiddels uiteindelijk definitief uitgebloeid. Haar kunstwerken zijn gebleven: in mijn hoofd en in de wereld.

Relevante sites: www.elspethdiederix.com www.themiraclegarden.nl

Auteur: Albert Van Der Weide

Albert Van Der Weide is kunstenaar en woont en werkt in Arnhem. Hij exposeert en voert projecten uit in binnen- en buitenland. Albert schrijft sinds 2009 columns voor Arnhem aan Zee. +31 64 15 74 352, https://albertvanderweide.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *