De Schaal van Grandeur – Sonsbeek 2008

Het eindoordeel van Martin Pieterse

A – Marijke van Warmerdam: Het Grote Geheugen (Grandeurschaal: 8)
B – Michel François: Appearance of a Tree (Grandeurschaal: 6)
C – Johan Creten: De Bakermat (Grandeurschaal: 10)
D – Stephen Wilks: zonder titel (Grandeurschaal: 6)
E – Ana Maria Travares: Five Secrets of the Waters (Grandeurschaal: 8)
F – Gerda Steiner & Jörg Lenzlinger: The Mystery of Fertility (Grandeurschaal: 10)
G – Yasue Maetake: Ningen-Kokuho: Levende Schat (Grandeurschaal: 6)
H – Nindityo Adipurnomo & Mella Jaarsma: The Last Animist (Grandeurschaal: 8)
I – Rona Pondick: Head in Tree (Grandeurschaal: 7,5)
J – Matthew Monahan: The Ornamental Hermit (Grandeurschaal: 8)
K – Johan Simons: Tijd (Grandeurschaal: 6,5)
L – Willem Boshoff: Windwoorde (Grandeurschaal: 6)
M – Alain Séchas: Lazy King (Grandeurschaal: 8)
N – Eylem Aladogan: Mettle Rite (Grandeurschaal 8)
O – Brody Condon: The Twentyfivefold Manifestation (Grandeurschaal: 5)
P – Serge Onnen: Good Table/Bad Table (Grandeurschaal: 6,5)
Q. Fernando Sánchez Castillo: Spitting Leaders. (Grandeurschaal: 9)
R. Hans van Houwelingen: Update. (Grandeurschaal: 9)
S. Thomas Houseago: Untitled Striding Figure. (Grandeurschaal: 5)
T. Lara Schnitger: Miss Universe. (Grandeurschaal: 6)
T. Charlie Roberts: Revelation Skull. (Grandeurschaal: 8)
U. Rini Hurkmans: Vlag van Compassie/ Witte Kleed. (Grandeurschaal: 6,5)
V. El Anatsui: Sheets. (Grandeurschaal: 9,5)
W. Joseph Sumégné: Les 9 Notables. (Grandeurschaal: 6)
Y. Tomas Saraceno: Flying Green House. (Grandeurschaal: 10)
Z. Jean-Michel Othoniel: La Couronne de la Nuit. (Grandeurschaal: 9,5)

Toelichting

De tiende Sonsbeek-tentoonstelling is van start gegaan. De officiële opening van Sonsbeek 2008 Grandeur was weliswaar op vrijdag de dertiende juni, maar de expositie in het Arnhemse stadspark Sonsbeek lijkt onder een goed gesternte te staan. Een week eerder hadden duizend dragers de kunstwerken letterlijk de stad ingedragen. Dertigduizend toeschouwers hebben toen de kunst welkom geheten, onder luid applaus. ‘Dertigduizend ambassadeurs voor de kunst’, vond Anna Tilroe, artistiek directeur van Grandeur, tijdens de opening.

De eerste indrukken van de tentoonstelling van Anna Tilroe zijn beslist positief, heel anders dan de expositie Locus/Focus van Jan Hoedt, zeven jaar geleden. Toen leed de organisatie vanaf het begin onder het wispelturige karakter van de artistiek directeur. Hoedt verloor al snel elke interesse in het Arnhemse evenement. Als hij al in de stad was, dan zat hij bozig te brommen in zijn hoofdkwartier, terwijl zijn expositie zienderogen verkruimelde.

Tilroe heeft het vanaf het begin beter aangepakt. Geen egotripperij, borstklopperij en loos getoeter, maar een weldoordacht concept om de bevolking van Arnhem bij de tentoonstelling te betrekken, en een collectie kunst die echt uitnodigt om te gaan kijken. Het aanbod is gevarieerd, inhoudelijk spannend en soms oogverblindend mooi. De catalogus voegt echt wat toe, en het boekje met de route is doordacht samengesteld en zeer bruikbaar.

Een bezoeker van de tentoonstelling heeft dat routeboekje wel nodig om echt van de kunst te kunnen genieten. Hoewel alle 26 tentoongestelde kunstwerken, in tegenstelling tot de twee voorgaande Sonsbeek-tentoonstellingen, op loopafstand van elkaar in het park staan opgesteld, is het plattegrondje in de gids geen overbodige luxe. Bovendien legt het handzame gidsje de kunstwerken in korte maar informatieve artikeltjes uit aan de bezoeker.

Hoewel alle kunstwerken bij elkaar in het park staan, is het verstandig om een aantal uren uit te trekken voor een bezoek. Dat heeft ook te maken met de ordening die Anna Tilroe heeft aangebracht in de opstelling. De 26 werken hebben allemaal een letter gekregen, van A tot Z. Volgens Tilroe geven die letters een bepaalde volgorde aan, waarin de kunst idealiter zou moeten worden bekeken. Zij raadt bezoekers aan de werken in die alfabetische volgorde te bekijken. De kunst staat echter niet alfabetisch bij elkaar, wat van de systematische bezoeker op z’n minst een flinke wandeling vraagt. Sonsbeek heeft overigens volop etablissementen waar gepauzeerd kan worden onder het genot van een kopje koffie of een glaasje rose, en ook romantisch picknicken in het groen is mogelijk.

Auteur: Martin Pieterse

Schrijver, columnist, essayist, kunsthistoricus, winnaar van de Brandende Pen 2006 en (voormalig) kunstredacteur van De Gelderlander. Hij draagt regelmatig een scherpzinnige column bij aan Arnhem aan Zee en beschreef alle kunstwerken van de tentoonstelling Sonsbeek 2008.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *