De Constructie Van De Wereld 162.

In Bila Tserkva Oekraïne

Op de heenweg langs de Rijn in Arnhem naar de kunstenaars Roeki en Jerome Symons dacht ik aan het filmpje dat ik zag op internet. Het was de met de telefoon gefilmde arrestatie van de kunstenares en activiste Yelena Osipava in St. Petersburg in Rusland. Ze liep op straat en droeg twee door haar zelf gemaakte kunstwerken die handelen over en tegen de oorlog in Oekraïne. Tientallen mensen om haar heen applaudisseerden voor haar. Door acht in het zwart geklede, gemaskerde en bewapende agenten werd Yelena , die zevenenzeventig jaar is, weggevoerd. Voor haar ‘misdaad’ tegen de regering van Rusland hangt haar een fikse geldboete of gevangenisstraf boven het hoofd.

Belofte

Op de hoek van het populaire Alexandria Park in de stad Bila Tserkva in Oekraïne werd in 2021 de vier meter hoge ijzeren sculptuur met de titel ‘OBITSJANKA’ – Belofte – geplaatst. Ontworpen en ontwikkeld door de kunstenaar Roeki Symons en in samenwerking met de kunstenaar Jerome Symons uitgevoerd. De stad Bila Tservka ligt tachtig kilometer ten zuiden van de hoofdstad Kiev. De sculptuur is geïnspireerd op de drie blaadjes van een sneeuwklokje. Die enorm uitvergroot zijn en waarin een organisch bladmotief uitgespaard is. Het is zo ontworpen dat mensen tussen de onderdelen kunnen staan op een cirkelvormige gepolijste granieten plaat waarin het woord ‘OBITSJANKA’ – Belofte – is gehakt. De bij deze tekst geplaatste foto is daarvan een mooi voorbeeld. De sculptuur heeft een kwetsbare inspiratiebron die getransformeerd is naar de manifestatie van kracht en schoonheid. Dat vermogen heeft de kunst!

Roeki en Jerome Symons maakten separaat en in teamverband kunstwerken in Nederland, China, China, Taiwan, Zuid Korea, Turkey, Mexico, Libanon en Brazilië. Zij zijn als kunstenaars opgenomen in een internationaal netwerk waar artistieke initiatieven en ontwikkeling van inzichten, kennis en vaardigheden gedeeld worden. De sculptuur ‘OBITSJANKA’ is tot stand gekomen op uitnodiging van het curatoren collectief ‘Booryak’ in Kiev. Dit collectief had met instemming en steun van de lokale overheid het plan opgevat en uitgevoerd om in de stad Bila Tserkva door kunstenaars uit West-Europa sculpturen te laten maken voor de inwoners van de stad. Prominent zichtbaar in de stedelijke infrastructuur. Vanuit de opzet om culturen in de openbare ruimte en het publieke domein een dialoog aan te laten gaan. In de planvorming werden de fases Interactie (1), Synergie (2) en Harmonie (3) onderscheiden. De eerste twee fases werden uitgevoerd. De laatste fase, Harmonie, is ruw en extreem wreed verstoord door de inval van het Russische leger.

Nu

De kunstenaars vertelden mij: “Toen ‘OBITSJANKA’ geplaatst was, werd het door de bevolking omarmd. Inwoners van de stad spraken ons op straat aan, bedankten en deelden hun ervaringen met ons. Er was media-aandacht en de mensen gingen de sculptuur op hun eigen manier gebruiken. Zo beloftevol, zo prachtig!

Door de oorlog is het contact met de mensen in de stad moeizaam. Omdat Bila Tservka een garnizoensstad is nabij Kiev is het voor het Russische leger een doelwit. Het is verschrikkelijk wat de mensen moeten doormaken. We weten niet of ‘OBITSJANKA’ nog bestaat. Nu is het belangrijk dat de oorlog stopt. Dat de steun van iedereen die tegen de oorlog is blijft en dat op termijn de mensen weer een toekomst op kunnen bouwen.”

Info over de kunstenaars: www.roekisymons.nl en www.jeromesymons.com

Auteur: Albert Van Der Weide

Albert Van Der Weide is kunstenaar en woont en werkt in Arnhem. Hij exposeert en voert projecten uit in binnen- en buitenland. Albert schrijft sinds 2009 columns voor Arnhem aan Zee. +31 64 15 74 352, https://albertvanderweide.nl/

Eén gedachte over “De Constructie Van De Wereld 162.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *