De Constructie Van De Wereld 161.

Komt goed

“Met kippengaas kun je geen muggen vangen”, zei de winkelbediende toen ik me verontschuldigde voor het niet-dragen van een mondmasker. Vanachter het plastic scherm legde hij me vervolgens uit dat het dragen van een mondmasker vooral een symbolische functie heeft. “Vandaar het kippengaas en de muggen, snapt u.” Inmiddels zijn bijna alle beschermende maatregelen tegen Corona versoepeld. We zijn weer vrij, wel met de stok achter de deur dat als er een nieuwe Corona-variant de kop opsteekt we terug in het hok moeten.  

Hok

Tijdens de pandemie was mijn kleine en knusse atelier mijn werkhok. Na het ontbijt nam ik plaats achter mijn werktafel en ging verder waarmee ik de vorige dag gestopt was. Uiteraard heb ik de enorme effecten van de pandemie op mijn collega’s in de cultuur indringend meegekregen. Ik heb harder moeten werken dan voorheen om iets voor elkaar te krijgen. Nu de dynamiek weer terug zal komen zie ik ernaar uit dat er ook financieel iets te verdienen zal zijn.

Appeltje, eitje.

In mijn vorige column (DCVDW 160) schreef ik enthousiast over de uitnodiging van het Chinese European Art Center voor deelname aan de Rolling Snowball-tentoonstelling met de titel “Ni Hao?” in het Longpower Art Center Xiamen in China. Ik wist precies wat ik wilde laten zien. Appeltje, eitje. Toen ik het gemaakt had, vond ik het niks voor deze tentoonstelling. Zat op het verkeerde spoor; dat gebeurt vaker dus ik begon opnieuw.

Wat ik altijd doe, is het teruggaan naar de bron ‘mijn collectie tekeningen die ik door de jaren heen maakte’. Vrij intuïtief selecteerde ik uit mijn tekeningen vijfentwintig samenhangende exemplaren waarop ik mensen had getekend die macht en emotie tonen. Over mijn keus was ik tevreden en besloot, om ze in een specifieke context te plaatsen, te fotograferen op Chinese borden standaards. Esthetisch smaakvol gesitueerd in onze huiskamer. Ik gaf de serie foto’s de titel: Daily Power / Alledaagse Macht.

Daily Power

De organisatie vroeg me een toelichting te schrijven voor de catalogus van de tentoonstelling. Waaruit ik speciaal voor jullie de inhoudelijke zinnen zal citeren. Daar komt ie: “Daily Power is de titel van vijventwintig gefotografeerde tekeningen. Die mijn visuele transformatie zijn van aan de persoon verbonden mentale en fysieke macht. Macht in de betekenis van het willen hebben van invloed op het dagelijks leven. Die macht, in het volle licht en in de schaduw, is onlosmakelijk verbonden aan de sociale en politieke omgeving.”

Goed ontvangen

Alle digitale foto’s van mijn serie Daily Power stuurde ik met WeTransfer naar China. Ik kreeg een dag later per mail van de organisatie het volgende terug: “Dear Albert, Thank you very much for sending the proposal and all the details. We really love the ‘Daily Power’ series as a complete installation as it tells almost like a diary to us. Furthermore, they are poetic, peaceful and even powerful within its story language.”

Auteur: Albert Van Der Weide

Albert Van Der Weide is kunstenaar en woont en werkt in Arnhem. Hij exposeert en voert projecten uit in binnen- en buitenland. Albert schrijft sinds 2009 columns voor Arnhem aan Zee. (+31 64 15 74 352, http://www.albertvanderweide.eu)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *