Arnhemmer Jibbe Willems is groot talent

Bij Uitgeverij it&fb in Amsterdam verscheen eind mei De Dikke Jibbe. De officiële titel Je kan je niet verstoppen door je ogen dicht te doen bekt minder, vandaar de korte boektitel-met-knipoog. Het boek – formaatje baksteen – bevat een bundelingvan veertien toneelteksten. Daarbij maakte Arnhemmer en veelschrijver Willems een selectie uit zijn oeuvre dat hij tussen 2005 en heden schreef.

Ik recenseerde vaker boeken maar nooit kreeg ik een dikker exemplaar ter beoordeling. Ten minste als u zes centimeter omvangrijk vindt. Het boek mag zich om die reden met de dikke Van Dale of bijvoorbeeld DeDikkeVanDam vergelijken. Maar om Willems’ publicatie met een woordenboek of culinaire encyclopedie te meten, geeft geen pas.

Jibbe Willems is een Arnhems multitalent. Na zijn opleiding aan de Toneelacademie Maastricht werkte hij als acteur, regisseur en – na een baantje als adviseur bij een grote Nederlandse bank – nu als fulltime theaterauteur. Dat hij sinds die tijd niet stil zat bewijst zijn lemma met lange bibliografie op Wikipedia. Uit dat enorme ouevre koos hij veertien theaterstukken die hij tussen 2005 en heden schreef. Het varieert van monoloog (Spuug) tot ensemblestuk (Onvrouw), van opera (Kaapdiegoeiekoop) tot taalexperiment (Jabber), van Groningen (De Poolse Bruid) tot Maastricht (waar het vlake land gaat plooien). Voorts omvat de bundel (688 pagina’s) tevens: Lola, Testoster Tony, Oscar en zijn Moeder, Eindland, The Truth about Kate, Pretpark, Burgerlijke Schemering en Age of Rage.

Willekeurig

Kiezen uit deze enorme veelheid is moeilijk vooral als een deadline dringt. Puur at random pik ik de toneeltekst Age of Rage uit. De schrijver maakte er modern drama van waarin hij een dwarse puber opvoert, die met alles en iedereen in conflict komt. Het meisje – ze heeft een problematische migratieachtergrond – drijft ouders, conrector, leraar, psycholoog, politieagenten, en anderen, tot wanhoop met haar eigenzinnige gedrag. Van de taal die zij uitkraamt alsook houding en gedrag die zij daarbij tentoonspreidt, lusten de honden geen brood. Zij is zo verknipt als wat en het lukt niet om contact met haar krijgen. Bij alle betrokkenen voeren machteloosheid en frustratie de boventoon.  Als lezer zie je als het ware het toneelstuk – met regie-aanwijzigingen – voor je. Acteurs en actrices wisten er wel raad mee bij opvoering van dit stuk. Lovende recensies bewijzen het. Al met al is het een somber drama dat ook wel humor in zich draagt.

Internet

Op internet geeft de naam Jibbe Willems vele hits. Daarin is onder andere te lezen dat

hij een grote reputatie in de theaterwereld heeft. Zo schrijft de Volkskrant in februari 2016 dat hij snel en veel schrijft. Daarbij is geen stijl of genre hem vreemd. Regisseurs en theatergroepen weten hem te vinden. Willems verbindt poëzie en een grote fantasie met populaire kunst en amusement. Hij wordt zelfs neergezet als de Nieuwe Shakespeare.

Auteur: Kees Crone

Freelance journalist, tekst- en kroniekschrijver, en auteur. Kees Crone is - zegt men - wereldberoemd in zijn eigen stadsdeel, de Burgemeesterswijk. Kees Crone schreef onder meer een Bijzondere Buurt en Verlicht Kwartier. Hij schrijft met enige regelmaat een column voor Arnhem aan Zee.

Eén gedachte over “Arnhemmer Jibbe Willems is groot talent”

Laat een reactie achter op Kees Crone Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *