De Constructie Van De Wereld 136.

Lazarus bij de kapper

Kijkend naar mezelf bij de kapper dacht ik aan David Bowie. Mijn kapper en alle andere kappers in deze salon hebben prachtige kapsels, elegante sculpturen waardoor ze hun aanwezigheid en hun beroep articuleren. Allemaal hebben ze betekenis dragende tattoos in de armen, nek of in zijkanten van het opgeschoren hoofd. Enkelen dragen een getrimde baard . De kappers praten vrijmoedig en luid over persoonlijke en maatschappelijke  onderwerpen die ze kracht bij zetten met visies en meningen. Alle  kappers dragen een witte lange overjas met korte mouwen, op de rug de tekst: Barbershop Mama.

Kijkend naar mezelf in de spiegel dacht ik speciaal aan een foto van David Bowie  gemaakt door Bernard Rübsamen.  Bowie met een kapsel dat zijn profiel volgt in twee richtingen. Moet door haarlak in de vorm zijn gehouden. In zijn rechterhand een microfoon die in een standaard geklemd is. Hij draagt een ruim zittend  helder rood kostuum. Staat op de foto in zijn karakteristieke houding die ik van veel foto’s en clips van optredens van Bowie ken. Deze foto zag ik in de tentoonstelling ‘Bowie in concert’ voorafgaand aan bijwonen van de musical Lazarus in De La Mar Theater in Amsterdam.

David Bowie is

De musical Lazerus was, in retrospectief, het afscheidscadeau voor de wereld van Bowie:  legendarische popzanger en cultfiguur. Ik ken zijn oeuvre voornamelijk door zijn clips en concert registraties op TV en internet. Nooit zag ik hem live. Voor mij was de tentoonstelling DAVID BOWIE IS in het Groninger Museum in 2016 een bijspijkercursus  over zijn werk en leven. Het bevatte 300 objecten, handgeschreven liedteksten, kostuums, fotografie en videoclips uit zijn archief. Ook prachtige voorbeelden van de invloed die hij heeft gehad op de hedendaagse kunst, design, theater en cultuur.

Fotografie: Bernard Rübsamen (Bowie) en Albert Van Der Weide (Toneelbeeld)

Black Star

David Bowie schreef de musical  Lazarus samen met Enda Walsh. Deze ging onder regie van de Ivo van Hove op 7 december 2015 in het New York Theatre Workshop in première. Kort na de première is David Bowie  overleden en kwam ook zijn laatste  album ‘Black Star’ uit. Ik luisterede en keek in die tijd dagelijks naar delen uit het album ‘Black Star’ waarop ook een nummer staat dat Lazarus heet.  De musical Lazerus werd in New York een groot succes. De voorstelling staat nu 5 maanden in De La Mar Theater  in Amsterdam. Ook hier geregisseerd door Ivo van Hove.  Deze vanuit Nederland werkende regisseur werd destijds door Bowie gevraagd om de regie te doen. Ivo van Hove  heeft in interviews  de werkwijze van hun unieke samenwerking toegelicht.  In De La Mar Theater wordt de musical door Nederlandse vocalisten uitgevoerd. De teksten worden in het Nederlands uitgesproken de gezongen teksten in het Engels. De muziek is ‘live’ en hetzelfde als de oer opvoering uit 2015.

Onsterfelijk

De musical is opgebouwd uit drie lagen. Althans zo heb ik mijn intense ervaring achteraf gestructureerd. Het verhaal over Thomas Jerome Newton, man die onsterfelijk is . En begint met een bewerking van het nummer  Lazarus:

‘Look up here, I’m in heaven
I’ve got scars that can’t be seen
I’ve got drama, can’t be stolen
Everybody knows me now’

De verbindende nummers, de hits van Bowie, aangevuld met door hem nieuw geschreven materiaal. Het orkest heeft een rockgeluid dat door een raadselachtige bewerking een fusie aangaat met de lading en betekenis van de teksten. Uitgevoerd door een gepassioneerd spelend orkest.

Zelfportret

In het centrum van het sobere en praktische decor staat een groot verticaal videoscherm. Het scherm toont in een hoog tempo doorlopend een andere context en onverwachte perspectieven . Alle lagen in de voorstelling ,waren in mijn ervaring,  gefragmenteerd en vormden een samenhangend  geheel. Waarin ontroering, verwarring, identificatie ,afstand en reflectie elkaar in hoog tempo afwisselen. Ze vormden een zelfportret van David Bowie  en het portret van de wereld waarin hij leefde, wij leefden tijdens de voorstelling.

De musical eindigde met de verfijnde bewerking van zijn legendarische hit ‘Heroes’ waar miljoenen mensen zich in herkennen.

‘I
I will be king
And you
You will be queen
Though nothing
Will drive them away
We can beat them
Just for one day
We can be heroes
Just for one day’

Auteur: Albert Van Der Weide

Albert Van Der Weide is kunstenaar en woont en werkt in Arnhem. Hij exposeert en voert projecten uit in binnen- en buitenland. Albert schrijft sinds 2009 columns voor Arnhem aan Zee. (+31 64 15 74 352, http://www.albertvanderweide.eu)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *