De Constructie Van De Wereld 170.

Open – eind

De camping Miramare op Punta Sabbioni in Venetië is bij ons al lang favoriet. Ook hier het collectieve gedrag van de kampeerders om een plaats te huren. Die met de tent, caravan plus voortent of camper in te richten. Gebruik te maken van een scala aan handige of noodzakelijke faciliteiten. Zoals daar zijn het zwembad, kampwinkel en gratis bustickets naar het strand. In het toiletgebouw – mannen en vrouwen gescheiden – is het douchen, poepen, plassen en tandenpoetsen hoorbaar. De afwas kan ook gezamenlijk gedaan worden. Voor dit alles na het verblijf de rekening te voldoen.

De stad

Venetië is een vitaal en elegant geconserveerd openluchtmuseum. Behoudt haar verpletterende schoonheid en heeft op de massa door de honderden jaren heen de aantrekkingskracht van een magneet. Is autoloos en beroemd en berucht door de wirwar aan kanalen, straten en stegen. Voor rolstoelers is de stad de hel. Dagelijks persen enorme toeristenstromen zich langs de highlights met als magisch centrum het San Marco. Er wordt flink gegeten en gedronken en anderszins geconsumeerd. Even buiten deze drukte is dit radicaal cultureel erfgoed een oase van rust en het domein van de inwoners. Ik ben er graag, echter na krap een week wil ik weer weg

Arte

Hoofddoel van ons bezoek aan Venetië was de Biënnale voor beeldende kunst. Sinds 1895 wordt dit internationale evenement tweejaarlijks gehouden en is het uitgegroeid tot een topattractie waar kunstliefhebbers uit de hele wereld op afkomen. Kern van de Biënnale zijn de ‘Gardini’ met landenpaviljoens en de ‘Arsenale’ waar de grote thematentoonstelling plaatsvindt. Verdeeld over musea, paleizen en in galerieën zijn andere tentoonstellingen en presentaties.

Dit jaar is het evident dat er meer vrouwelijke deelnemers zijn dan voorheen. Daarmee maken de curatoren en de organisatie in zekere zin een inhaalslag en zetten de toon voor de toekomst. Ook hier meer diversiteit en inclusie. Verder vielen mij op de weloverwogen mix van media, aandacht voor het narratief en ambachtelijke vaardigheden. En de inhoudelijke theoretische onderbouwing van de tentoonstellingen door catalogi, boeken, folders, sites en QR-codes.

Vervolg

In mijn volgende column kom ik terug op een specifieke ervaring in Venetië. Nee, deze wordt weer niet gepubliceerd in het Nederlands papieren tijdschrift ‘Metropolis M’, maar wel op deze site.

Auteur: Albert Van Der Weide

Albert Van Der Weide is kunstenaar en woont en werkt in Arnhem. Hij exposeert en voert projecten uit in binnen- en buitenland. Albert schrijft sinds 2009 columns voor Arnhem aan Zee. (+31 64 15 74 352, http://www.albertvanderweide.eu)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *