De Constructie Van De Wereld 94.

Goed bericht in moeilijke tijden

In mijn vorige column beschreef ik de kennismaking met Inti Sisa in het dorp Guamoto in het hart van de centrale Andes in Ecuador. Het land is recent getroffen door en aardbeving met honderden dodelijke slachtoffers en gewonden. Ik informeerde bij Eva Gielis van Inti Sisa naar de stand van zaken in haar dorp. Ze antwoordde compact en helder:

“…hier gaat het goed. We hebben twee weken geleden het fel voelen beven, maar we hebben hier in de streek geen schade noch gewonden van de aardbeving. De kuststreek is heel erg getroffen. Er staan in het land moeilijke tijden voor de deur… maar de solidariteit is enorm. Dus we redden het wel!”

HET LEVEN IN 7

Wij de componist Armeno Alberts en ik, beeldend kunstenaar, werken momenteel intensief samen aan een voorstelling in en voor het Orgelpark in Amsterdam.’,’Eerder maakten we al een aantal balletten en installaties samen. Onze voorstelling die we nu ontwikkelen heeft de voorlopige werktitel ‘HET LEVEN IN 7’. We hebben de genereuze opdracht voor de voorstelling gekregen van Johan Luymes, artistiek leider van het Orgelpark. Randvoorwaarden voor de opdracht zijn: Een voortstelling die jullie eigen signatuur draagt en verweven is met de disciplines muziek en beeldende kunst. Uitvoering in het Orgelpark en gebruikmakend van de orgels die in het gebouw staan. Een werkbudget en de première datum in september 2016.

Orgelpark

Armeno kent het Orgelpark, heeft er eerder opgetreden. Voor mij is de prachtig gerestaureerd monumentale parkkerk, aan de Gerard Brandtstraat bij het Vondelpark in Amsterdam, gevuld met de rijke geschiedenis van het kerkorgel nieuw. Op hun website presenteert het Orgelpark zich met: “Het Orgelpark in Amsterdam is een internationaal podium voor organisten, componisten en andere kunstenaars. Het doel is het orgel op een nieuwe manier te presenteren en het zo te integreren in het muziekleven. Het Orgelpark werkt met een breed palet aan activiteiten, zoals het verlenen van compositieopdrachten en studiefaciliteiten en het organiseren van concerten, masterclasses en symposia. Was het orgel traditioneel vooral dienstbaar aan het gebouw (kerk), in het Orgelpark staat het gebouw in dienst van het orgel en zijn muziek.”

De studio’s

Om de gezamenlijke voorstelling te kunnen ontwikkelen hebben we in Arnhem via het SLAK vanaf eind april 2016 een ruimte gehuurd die we Studio Alberts/Van Der Weide noemen. Om geconcentreerd en betrokken op elkaar te kunnen werken. De studio is ook een stimulans om vanaf nul het creatieve proces op te zetten. Geregeld treinen we naar Amsterdam om in het gebouw en op de orgels van het Orgelpark aan de voorstelling verder te werken.

Leven, 7 dagen of 7 delen

We stelden aan het begin van onze Orgelpark voorstelling twee in elkaars verlengde liggende belangrijke vragen. Te weten: “Waar moet de voorstelling over gaan en wat moet de structuur van de voorstelling zijn”. Na een aantal brainstorm sessies besloten we dat ons eigen dagelijks leven, waar nu de orgels in Orgelpark deel van uit maken, als uitgangspunt te nemen. Ons leven dat van elkaar verschilt, Armeno heeft bijvoorbeeld thuis een gezin en ik ben tien jaar ouder dan hij. Hij is toegewijd aan de muziek en ik aan de beeldende kunst. En dan is er nog ieders eigen perceptie van de actuele sociale en politieke werkelijkheid. We kozen in het begin, in relatie met deze inhoud, om de 7 dagen van de week als structuur te gebruiken. Jaa… we weten dat de Duitse componist Karlheinz Stockhausen de opera ‘Licht, Die sieben Tage der Woche’ van (uitgevoerd tussen 1977-2003) geschreven heeft. De dagen van de week hebben al weer verlaten en noemen het nu 7 delen.

Pff.

Onze studio Alberts/VanDer Weide begint vanuit de leegte langzaam gevuld te worden met computers, mengtafel, geluidsboxen, werktafels, basaal gereedschap, papier, verf en objecten die we mogelijk gaan gebruiken. Er klinken reeksen min of meer samenhangende tonen en klanken die Armeno op zijn computer modelleert. Ik maak tekeningen en zoek naar een vormgevend principe die we toe kunnen passen voor alles wat zichtbaar gaat worden. We schrijven teksten die we denken nodig te hebben. Op de ramen hebben we grote vellen papier geplakt waarop we schema’s, aantekeningen en referentie beelden plakken. We benoemen schematisch de inhoud van de 7 delen en de overgangen tussen de delen. De vellen papier op de ramen vormen symbolisch de schakel van ons proces en de buitenwereld. We voeren zoekend en tastend parallelle processen uit die op termijn een logische en onvermijdelijke eenheid gaan vormen, moeten gaan vormen. Pff.

Auteur: Albert Van Der Weide

Albert Van Der Weide is kunstenaar en woont en werkt in Arnhem. Hij exposeert en voert projecten uit in binnen- en buitenland. Albert schrijft sinds 2009 columns voor Arnhem aan Zee. +31 64 15 74 352, https://albertvanderweide.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *