De Constructie Van De Wereld 172.

Boekendelen

Voor het schrijven van deze column ben ik op de derde verdieping van Rozet in Arnhem aan een tafel gaan zitten. Rozet is het prachtige, door Neutelings Riedijk Architecten ontworpen gebouw, waarin de Openbare Bibliotheek, de Volksuniversiteit, het Erfgoedcentrum en de kunstuitleen gehuisvest zijn.

Anthon Beeke

Daar, in Rozet, heb ik mijn laptop opengeklapt om dicht bij het onderwerp te zijn waarover ik het wil hebben. Namelijk over de tentoonstelling boekendelen van de verzameling boeken van Anthon Beeke. De beroemde en omstreden grafisch ontwerper leefde van 1940 – 2018. Hij verzamelde tijdens zijn leven 2.500 boeken. De verzameling is verbonden met zijn beroep en carrière als grafisch vormgever. In mijn beleving is deze verzameling zowel een zelfportret als een reflectie van de tijd waarin hij werkte en een ode aan het bedrukte papier, het boek, de foto, het affiche, pamflet, de catalogus et cetera.

Concept en vormgeving van de tentoonstelling

Na het overlijden van Anthon Beeke ontwikkelden zijn partner Lidewij Edelkoort – bekend trend forecaster – en Charlotte Grün – Artdirector van Studio-OOK – het plan om de verzameling boeken van Anthon te ontsluiten voor het publiek. Ze hadden een nieuw soort bibliotheek voor ogen waar het publiek de verzameling zou kunnen lezen door de ogen en hersens van de verzamelaar. Ze maakten in de verzameling de volgende rubrieken: Erotiek, Kunst & Architectuur, Jazz en Amsterdam, Fotografie, Typografie, Grafisch Ontwerp, Activisme, Mode & Design en Esoterisch, Botanisch & Koken. Ze lieten vurenhouten doe-jezelf-tafels, boekenkasten en krukjes, van de open source ontwerpen van Tord Boontje maken. En plaatsten daar in rubrieken de verzameling boeken. Smaakvol gerangschikt op kleur, materiaal, dikte en op formaten. De bezoekers van de tentoonstelling zijn uitgenodigd om als een ontdekkingstocht en avontuur hun eigen weg door de verzameling te maken.

Vrijheid, banaliteit en absurdisme

Het was handig om deze tekst in de tentoonstelling te schrijven, want zo kon ik een boek zoeken waarin de carrière en werk van Anthon Beeke is samengevat. Dat vond ik in het boek ‘De Wereld moe(s)t anders. Grafisch ontwerpen en idealisme’ (ISBN 9066172088). Daarin zijn de inspiratiebronnen van Anthon Beeke helder beschreven. Hij werd vanaf 1964 aangetrokken door de vrijheid, het absurdisme en de banaliteit van de Fluxus-activiteiten. Een internationale kunstbeweging die brak met de conventies van de goede smaak van die tijd. In zijn zeer succesvolle carrière zijn sporen van die beginperiode herkenbaar. Met zijn ontwerpen voor affiches, boeken, huisstijlen, postzegels, catalogi, commercials, boeken, kinderspellen en reclamecampagnes, tijdschriften had hij ook een maatschappelijke en sociale missie. Dat blijkt uit het volgende citaat dat ik in het boek vond: ‘Ik hou de mensen een spiegel voor hoewel die misschien niet altijd makkelijk leesbaar is. Ik wil af en toe een statement maken waarin ik anderen vertel hoe de wereld is en hoe de wereld zou moeten zijn. Al breng je maar een mens op een ander idee of je maakt maar een mens gelukkig, dat is al meer dan genoeg.’

Vaste waarde

Ik maakte mijn eigen route door de tentoonstelling van de verzameling op de derde verdieping van Rozet. Door simpel de boeken even vast te houden die ik al kende en door langer door de boeken te bladeren te kijken of te lezen die nieuw voor me waren. Zo werd ik meegevoerd en werd ik me er wederom van bewust dat boeken behoren tot de vaste waarde van onze beschaving, welvaart en welzijn. Top.

Ha, wie zoekt zal vinden

Verrassing. Klaas Gubbels bekend kunstenaar en woonachtig in Arnhem heeft meerderde keren met Athon Beeke gewerkt. Zijn catalogi, ontwerpen voor een magazine, boeken en monografieën zijn door Anthon verzameld en hebben een prominente plaats in de tentoonstelling. Ik vond een pocketboek waar Klaas met grote letters een opdracht in de eerste pagina heeft geschreven (zie foto). Toen ik door het boek bladerde, vond ik een adreskaartje: NL 169 Sullivan Street New York New York 10012. Het kaartje is een van de geheimen van deze tentoonstelling. Er zijn boeken waarin Anthon Beeke intieme briefjes, ondeugende foto’s en zelfs een nooit geïnde cheque in guldens heeft achter gelaten. Ha, wie zoekt zal vinden.

Tournee

De tentoonstelling boekendelen is tot 15 december 2022 in Rozet Arnhem en was eerder te zien in Coda Apeldoorn, Koninklijke Bibliotheek Den Haag, Werk Warenhuis Den Bosch en het Albert van Abbehuis in Eindhoven.

Auteur: Albert Van Der Weide

Albert Van Der Weide is kunstenaar en woont en werkt in Arnhem. Hij exposeert en voert projecten uit in binnen- en buitenland. Albert schrijft sinds 2009 columns voor Arnhem aan Zee. +31 64 15 74 352, https://albertvanderweide.nl/

Eén gedachte over “De Constructie Van De Wereld 172.”

Laat een reactie achter op Armeno Alberts Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *