De Constructie Van De Wereld 202.

THUIS

Gelders blauw

Mijn fiets zette ik voor de Praxis Noord aan de Amsterdamseweg. In deze bouwmarkt vroeg bij ik de verfafdeling naar lakverf met de code Ral nr, 5003, het ‘Gelders blauw’. Om de beschadigde trapleuningen van onze woning mee te lakken. Rekende een halve liter verf af en kreeg er twee roerstokjes bij.

Rijke vader

Op de terugweg naar huis moest ik een kobaltblauwe Tesla voorrang geven. De volledig elektrische auto die ooit op mijn verlanglijstje heeft gestaan. Ik nam me voor om het in deze tekst niet te hebben over Elon Musk, medebedenker van de Tesla. Tevergeefs. Musk, man die ultra-groot denkt en meeslepend en vruchtbaar leeft. Vader van veertien kinderen bij verschillende moeders. De rijkste man van de wereld en senior-adviseur van Donald Trump, de president van Amerika. Ik volg met tegenstrijdige gevoelens en inzichten de berichten uit Amerika. Over de decreten van de president en de daaruit voortvloeiende draconische maatregelen. En het bedenkelijk elan en de lichaamstaal waarmee Donald en Elon in de media hun gedeelde of elkaar aanvullende belangen uitdragen.

Trapleuningen

Thuis schuurde ik de beschadigde trapleuningen die naar de eerste en tweede verdieping van onze geriefelijke woning leiden. En zette ze vervolgens met de verf ‘Gelders blauw’ strak in de lak. Klaar.

Het thuis van De Gouden Tempel

Een paar dagen voor het lakken van de trapleuningen was ik op 21 maart 2025 bij de intieme en indrukwekkende theatervoorstelling ‘My home at the intersection’. Van de Indiaans-Nederlands theatermaker Abhishek Thapar. In Plaatsmaken in de wijk Klarendal naast de molen de Kroon in Arnhem. Waar hij zittend op de vloer zijn persoonlijke verhaal vertelde wat ‘thuis’ betekent als je onvrijwillig bent weggegaan. Tastbaar en visueel herkenbaar gemaakt met kleine maquettes, foto’s en films.

Ik werd er vooral door geraakt toen hij De Gouden Tempel, in Amritsar in Punjab India ter sprake bracht. Hij vertelde dat hij opgroeide in de regio waar de tempel staat. Dit gebedshuis van de Sikhs, dat ik in 2012 zelf bezocht, is verbonden aan diep religieus beleven, geweld, terrorisme en politieke spanningen. In de tempel had ik destijds een heftige ervaring die mij niet meer verlaten heeft…

Na de in veel opzichten voor mij gedenkwaardige voorstelling reed ik met mijn fiets, langs de Velperpoort, naar mijn thuis. Trapleuningen, kunst en het leven zijn gelukkig ondeelbaar.

Auteur: Albert Van Der Weide

Albert Van Der Weide is kunstenaar en woont en werkt in Arnhem. Hij exposeert en voert projecten uit in binnen- en buitenland. Albert schrijft sinds 2009 columns voor Arnhem aan Zee. +31 64 15 74 352, https://albertvanderweide.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *