De Constructie Van De Wereld 197.

Zevenblad #7, Poëzie en beeldende kunst

Goed bericht! Het papieren magazine Zevenblad #7 over poëzie en beeldende kunst is openbaar. In de voorbereiding plaatste Uitgeverij Plaatsmaken Arnhem voor deelname aan Zevenblad een ‘open call’, waarop veertig dichters en kunstenaars reageerden. De redactie bestaande uit Inge Pollet en Menno Wieringa maakte daar naar eigen inzicht een selectie uit. De vormgeving van Zevenblad #7 was in handen van Camille Cilja Caspersen van de Werkplaats Typografie ArtEZ Arnhem.
Formaat 21 x 15 cm, 44 pagina’s ex. omslag, gewicht 120 gram. Drukkers: Dogan Print en Plaatsmaken Arnhem.

Breyten Breytenbach.

In de maand voordat Zevenblad #7 uitkwam, overleed de door mij bewonderde dichter, beeldend kunstenaar en activist Breyten Breytenbach. Hij schreef en publiceerde in het Afrikaans, zijn moedertaal, de hybride taal, de ‘bastaardtaal’. De taal waarin het Nederlands doorklinkt. In 1960 vertrok hij uit Zuid-Afrika naar Europa. Hij was een populaire, graag geziene gast tijdens Nederlandse poëziefestivals en zijn schilderijen vonden de weg naar museale en particuliere collecties.

Als activist zette hij zich als lid in voor de verzetsgroep Okhela tegen de apartheidspolitiek in zijn geboorteland Zuid-Afrika. Hij ging voor dat verzetswerk in 1975 met een vals paspoort naar Zuid-Afrika, werd gesnapt, gearresteerd en veroordeeld tot negen jaar gevangenschap. Na zijn detentie woonde en werkte hij in verschillende landen.

Hij schreef het boek ‘De ware bekentenissen van een witte terrorist’ (1983) dat over zijn gevangenschap en vrijheid handelt, bleef onverminderd actief met zijn poëzie en beeldende kunst. Kenmerkend is zijn ongerijmde en surreële verbeeldingskracht. Ik hoorde hem een paar keer spreken en herinner me zijn zachte indringende stem en elegante en rake formuleringen. Hij leefde van 1939 tot 2024 en overleed in Parijs.

De woorden en de dingen

De redactie van Zevenblad #7 koos de volgende personen uit de veertig dichters en beeldend kunstenaars die zich via de ‘open call’ meldden: Angeline Lips, Antoin Lender , Barbara Polderman, Jasper van den Broek, Roelof Schipper, Emily Kocken, Miyuki Okuyama, Arno Kramer, Femke Vindevogel, Ellen Boersma, Paul Rigolle, Frans van Tartwijk, Norbert de Beule en Albert Van Der Weide.

De redactie heeft het magazine uit hun gedichten en afbeeldingen van schilderijen, tekeningen en foto’s naar eigen inzicht samengesteld, zonder daar in het magazine woorden aan vuil te maken. Dat maakt dat de lezer en kijker de ruimte heeft om ermee aan de slag te gaan en eigen verbanden te leggen, of om de afgedrukte bijdragen als volstrekt autonoom te ondergaan. Het is een ‘format’ waarin de kracht van de verbeelding centraal staat en dat heeft als zodanig een rijke diversiteit opgeleverd. Opvallend in de verschijningsvorm van het magazine is het onbedrukte witte papier dat, door het licht dat erop valt, een extra aanwezige sturende component is.

Het licht ziet mij en Woman’s bedside table

Een aantal uren achtereen heb ik me beziggehouden met Zevenblad #7. Lezen, herlezen, kijken vooruit en achterom kijken. Referenties gevonden en later soms weer verlaten. Zevenblad #7 is onderdeel van dagelijks gemaakt, gepubliceerd en getoond worden. Het is de vaste humane waarde in ons bestaan, kunst vanuit de basis op z’n best.

De illustraties bij deze column koos ik als representatief voorbeeld van alle bijdragen aan Zevenblad #7. Het gedicht ‘Het licht ziet mij’ van Ellen Boersma en het schilderij Woman’s bedside table van Femke Vindervogel.

Informatie: Zevenblad #7, jaargang 4, verschijnt twee keer per jaar in een oplage van honderd, prijs 10 euro, jaarabonnement 25 euro inclusief verzending.

uitgeverij@plaatsmaken.nl www.plaatsmaken.nl

Auteur: Albert Van Der Weide

Albert Van Der Weide is kunstenaar en woont en werkt in Arnhem. Hij exposeert en voert projecten uit in binnen- en buitenland. Albert schrijft sinds 2009 columns voor Arnhem aan Zee. +31 64 15 74 352, https://albertvanderweide.nl/

Eén gedachte over “De Constructie Van De Wereld 197.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *