De Constructie Van De Wereld 133.

Oerol 2019

Het binnenland verlaten. De stad waar ik in los zand geworteld ben achter me gelaten. Naar het Waddeneiland Terschelling waar bij eb het water plaatsmaakt voor het zand en de geulen voor de veerboten bevaarbaar blijven.

Via Harlingen hadden we met de lijnboot het Waddeneiland Terschelling bereikt om Oerol mee te maken. Oerol is vanaf 1982 het jaarlijks terugkerend mega-kunstfestival. Eerst de cijfers van 2019. Van 12 juni tot 21 juni : 50.000 Oerolbezoekers, 64 muziekconcerten, 39 theatervoorstellingen op specifieke locaties, 16 expedities met het accent op beeldende kunst en design, poëzie en verhalen, Pop-up performances, 400.000 bezoekers van voorstellingen, 100.459 verkochte tickets. Iedere bezoeker moest een festivalbandje kopen en je kunt tegen extra betaling vriend en donateur van Oerol worden.

Glas

Opvallend is dat bier, water, wijn, fris, cocktails op de twee grote festivalterreinen, Westerkeyn en de Betonning uit echt breekbaar glas gedronken werd. Plastic was taboe. Duurzaamheid, recycling, groene energie en innovatie, de hele mikmak die verband houdt met het milieu zijn in het beleid van het festival speerpunten. De veelal gehuurde fiets was het algemene ‘schone’ vervoersmiddel van de Oerol-gangers.

Duur en goedkoop

Het programma aanbod van Oerol is te groot om volledig in de tien dagen te volgen. Dat betekent keuzes maken en maakt Oerol tot een persoonlijk ervaring. Oeral is prijzig als je veel betaalde voorstellingen wilt meemaken, een hotel neemt en alle maaltijden in restaurants nuttigt. Goedkoop als je voor de programmaonderdelen kiest die alleen met een festivalbandje toegankelijk zijn en eenvoudig leeft.

Programma

Kort door de bocht: Oerol vindt plaats op het eiland waar de natuur dominant is en de makers en het publiek min of meer op overeenkomstige golflengte zitten. Het rijke programma van Oerol is enorm veelzijdig, multicultureel en de huidige globalisering is afleesbaar. Veel van wat ik meemaakte schuurde, was ongemakkelijk en confronterend en stemde me soms kortstondig zwaarmoedig. Maar liet ook de tegenkant, het enorme plezier en het engagement met de wereld en toekomst zien. Nee, voor mij was deze Oerol geen beschutte en wereldvreemde geriefelijke enclave. Deze ietwat gedateerde bubbel, zoals Oerol door critici ook wel wordt genoemd, is ook de wereld waarin we leven. Oerol is voor iedereen. Het publiekprofiel is een mix van jong/ouder/bejaard en is overwegend blank.

Theater

Wij hadden een eigen programma samengesteld. Ultrakorte beschrijving van onze selectie: Te beginnen met de muzikale, filosofische en humoristische eenakter ‘Immens’ van Vincent van de Valk. Die anderhalf uur door het duin liep en rende en zonder onderbreking teksten van de Duitse filosoof Friedrich Nietzsche op een eigenzinnige manier aan elkaar reeg. Het publiek volgde hem. Conclusie van de voorstelling: Denk zelf.

In een monumentale rode halve bol op het Groene strand maakten we De Futuristen mee. Ze begonnen iedere dag om 12.00 uur met een talkshow met wetenschappers die op verschillende terreinen werkzaam zijn. Met een knipoog aangekondigd als de toekomstige Nobelprijswinnaars. Publieksvragen werden op prijs gesteld. De uitkomsten van iedere talkshow was de basis voor een muziektheatervoorstelling die door de acteurs en musici in de middag geschreven en in de avond uitgevoerd werd. Als afsluiting van Oerol 2019 werd een Futuristisch manifest de wereld ingeslingerd. Conclusie: het kan makkelijk beter met de wereld in de toekomst.

 Muziek

Meeslepend en voor mijn oren vernieuwend was het optreden van de Syriër Rizan Said, alias ‘The King of Keyboard’. Hij stond bijna bewegingsloos achter zijn keyboard en toverde opzwepende en wonderlijke elektronische interpretaties van oude Arabische volksmuziek uit de boxen. Door de oorlog in Syrië kan hij niet meer werken in zijn land. Ook zagen en hoorden we de band Onipa wat ‘mens’ betekent in Akan, de oude taal van de Ashanti in Ghana. Onipa brengt energie, Afro-futurisme, dans en vuur met zang door een oogverblindende zangeres, gitaar, percussie, groove en elektronica. Beide concerten vonden plaats op het hoofdpodium van de Westerkeyn en het massaal aanwezige publiek ging helemaal los. Dat ontroerde me zonder dat ik uit kan leggen waarom. Nee, het grote concert van Douwe Bob heb ik niet meegemaakt want toen zat ik bij een andere voorstellig. Jammer maar het is niet anders.

Design en beeldende kunst

Verspreid over het eiland, op daarvoor uitgekozen specifieke locaties, waren er expedities uitgezet. Op die locaties was een kunstwerk gemaakt dat verband hield van de ‘Genius Loci, de geest van de plaats’. In het ‘Bommengat’ maakte de ontwerper Teresa van Dongen ‘Mud Well’. Een onderzoek naar hoe je met bacteriën stroom kunt opwekken. Vanuit haar professie als ontwerper is dat interessant omdat ze dat zichtbaar kan maken en met de opwekking van stroom andere verdienmodellen of toepassingen kan bedenken.

Kenniscentrum

Voor praten, meepraten en luisteren was er in het Oerol-programma veel aandacht. Op het festival terrein Westerkeyn waren een reeks colleges waarin wetenschappers en kunstenaars met elkaar de dialoog en confrontatie aangingen. Op het festivalterrein de Betonning waren er dagelijks interviews met ‘gearriveerde’ makers, programmeurs, jonge talenten, verhalenvertellers en werden performances uitgevoerd. Inspirerende gevarieerde bijeenkomsten waar hardop nagedacht werd over de wereld in relatie met de praktijk en betekenis van kunst. Met grote woorden en kleine gebaren werden uiteenlopende perspectieven op het leven geschetst. Iedere dag bracht Oerol een uitstekende papieren gratis krant uit met achtergrondartikelen, tekeningen en sterke foto’s. Deze focus op het woord, de dialoog en informatie en in samenhang met wat er op het eiland gebeurde maakte van Oerol ook een kenniscentrum.

Auteur: Albert Van Der Weide

Albert Van Der Weide is kunstenaar en woont en werkt in Arnhem. Hij exposeert en voert projecten uit in binnen- en buitenland. Albert schrijft sinds 2009 columns voor Arnhem aan Zee. (+31 64 15 74 352, http://www.albertvanderweide.eu)

3 gedachten over “De Constructie Van De Wereld 133.”

  1. Beste Albert, met veel genoegen gelezen. Wat is dat Oerol toch een geweldig idee gebleken en wat houden ze dat gelukkig ook vol. Ik ben er maar één keer geweest, namelijk met Toneelgroep Oostpool, waarvan ik mede-oprichter en secretaris was. Geweldige omgeving, ontspannen programmering en selectief publiek, dat een sfeer van vriendschap opriep. Mooie herinnering en dat zal het inmiddels na zoveel jaar voor heel veel bezoekers zijn. Bedankt !

  2. Albert, dank je dat ik langs deze weg een beetje kan meegenieten van dat mooi van Oerol. Markant dat begrip “Denk zelf” want dat stond lang geleden in de mensa in Groningen zeer groot op de muur.

Laat een reactie achter op Herman Hofman Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *